Stavanger 1999 – 3

992419924299243

Vi fotografer kan fortelle helt andre historier fra en turnering enn det spillerne og publikum har opplevd. I dette tilfelle fikk president Acostas kone en ide om at et bilde av banen og byen tatt fra toppen av cruiseskipet som lå der ville bli spektakulært. Når hun fikk slike ideer, var de å betrakte som ordrer. Hvem som helst får imidlertid ikke komme omborde slike skip. Det måtte lange forhandlinger til, bl. a. med skipets representant i Norge, før vi endelig fikk adgang. Da jeg kom til inngangen, ble en av mannskapet beordret til å fotfølge meg. Men siden mannskapet ikke får lov å bruke heisene ombord, de er forbeholdt cruisedeltakerne, måtte vi gå alle trappene opp. Jeg med min tunge kamerabag. Vel oppe, andpusten som bare det, tok jeg mine bilder. Da jeg viste disse til fru Acosta senere var hun slett ikke fornøyd. Grunnen var at tilskuerne nærmest båten ikke kom så godt fram: jeg burde tydeligvis ha svevd omtrent rett over banen…
Legg også merke til at dette første året var sekretariatet plassert inne på banen. I en periode snek jeg meg tilogmed inn bak dem, på banen, for å få tatt bilder. På det siste bildet ser vi den tidligere norske presidenten, John Framnes, som hadde deltatt internasjonalt i mange år, i samtale med sine gamle venner, president Acosta og fru Malu. Til venstre Roar Sundbø, som var norsk president under den første turneringen.

Leave a Reply

